Aalborg Universitet vil have fat i fyrede danskere

• Lene Østergaard Johansen

Dansk erhvervsliv er ramt af massefyringer, og det kan landets universiteter nyde godt af. På Aalborg Universitet oplever man således en stigning i antallet af henvendelser, oplyser Lene Østergaard Johansen, leder af Aalborg Universitets Adgangskursus. Aalborg Universitet har dog ikke tænkt sig at trille tommelfingre og vente på, at de afskedige henvender sig til universitetet, men har i stedet opsøgt en række virksomheder, som står over for store fyringsrunder. 'Vi håber, at vi kan udnytte en ellers trist situation til at give de berørte regioner et effektivt uddannelsesløft', siger Lene Østergaard Johansen. Hun fremhæver, at det især er på ingeniørstudiet, at Aalborg Universitet godt kunne bruge flere studerende. 'Hvis du er håndværker eller ufaglært, så er det muligt at få en adgangsgivende eksamen til ingeniørstudiet på bare et år, og det er der faktisk ikke så mange, der ved', siger hun.
    Periode9 feb. 2009

• TitelFyringer kan føre til flere ingeniører
      Mediets navn/udløbInformation 1. sektion
      Varighed/længde/størrelse13