AAU-forskere skal hjælpe nordmænd

Forskere fra Aalborg Universitet får en hovedrolle i opbygningen af et nyt norsk forskningscenter. Det norske forskningscenter skal udvikle teknologi til havvindmøller og er en del af den norske indsats for at komme med i verdenseliten inden for miljøforskning. Norge vil investere ca. 1 mia. kr. i området, bl.a. i otte nye forskningscentre. 'Det interessante er, at vi kan lære en masse af nordmændenes store viden om offshore-drift fra olie- og gasudvinding', udtaler professor John Dalsgaard Sørensen fra Aalborg Universitet. Nordmændene ser stor værdi i samarbejdet med Aalborg Universitet. 'Aalborg Universitet har udviklet stærke forbindelser til den verdensledende danske vindenergi-industri', siger vicerektor for forskning på Universitetet i Agder, professor Per Kristian Egeberg.
    Periode12 feb. 2009

• TitelAAU-bistand til norsk vindkraft