AAU har stor succes med at bryde den sociale arv

En ny undersøgelse viser, at Aalborg Universitet (AAU) har stor succes med at bryde den sociale arv. Kun 14 pct. af de studerende ved AAU har forældre med en videregående uddannelse i bagagen. Det tilsvarende tal for Københavns Universitet er 33 pct. Rektor ved AAU, Finn Kjærsdam, siger, at en del af forklaringen er, at AAU signalerer, at du kan gennemføre din uddannelse på AAU, hvis du er nogenlunde velbegavet, hvilket tiltrækker unge fra familier uden akademisk baggrund. Studiechef ved AAU, Preben Sørensen, tilføjer, at AAU også er det universitet med den højeste gennemførelsesprocent, og at mange af AAU's uddannelser fører til noget konkret, hvilket er nemt at forholde sig til. Han bakkes op af ph.d.-studerende ved Institut for Uddannelsesforskning ved RUC, Jens Peter Thomsen, der står bag undersøgelsen Jens Peter Thomsen tilføjer, at handelshøjskolerne i København og Århus, hvis uddannelser også har et klart jobsigte, ligeledes er populære blandt de lavtuddannedes børn.
    Periode29 maj 2006

• TitelAAU har stor succes med at bryde den sociale arv