AAU klar til storbyggeri

• Jørgen Østergaard

Store dele af Aalborg Universitet står i de kommende år over for en gennemgribende renovering, som blandt andet vil udmønte sig i flere store nybyggerier. Med renoveringen vil universitetsområdet i det sydøstlige hjørne af Aalborg i højere grad få karakter af en samlet enhed, nemlig et campus, som man kender det fra Aarhus Universitet. Jørgen Østergaard, chefrådgiver på Aalborg Universitet, forklarer, at man med de nye høje etagebyggerier vil bryde med det traditionelt lave universitetsbyggeri. En stor del af pengene kommer fra den såkaldte laboratoriebevilling fra staten. Seks milliarder kroner skal i 2010 til 2016 gøre det muligt at renovere laboratorier på de danske universiteter for herigennem at give bedre forhold til forskere og minimere forbruget af energi. (Søren Beukel Bak)
    Periode9 feb. 2010