AAU - Ledelse i mange lag

Universiteterne i Danmark styres efter en lovgivning, der blev indført 1. juli 2003. Øverste organ har siden da været en bestyrelse, som afløste konsistorium. Bestyrelsen rummer både ansatte og studerende, men flertallet skal være udefrakommende, ifølge loven. På Aalborg Universitet rummer bestyrelsen to studerende og tre ansatte, deraf to fra det videnskabelige personale, kaldet VIP, samt en fra det teknisk-administrative personale, kaldet TAP. Ansatte vælges for fire år ad gangen og et flertal på seks kommer udefra, og nye medlemmer i den kategori udpeges af bestyrelsen, der således er selvsupplerende. De udpeges for fire åd gangen, og kan maksimalt sidde i otte år. Formanden vælges af hele bestyrelsen blandt de seks udefrakommende. Han eller hun vælges for to år ad gangen, hvilket er en valgperiode, bestyrelsen selv har fastsat. (Ingen angivet)
      Periode7 feb. 2010