AAU må vente med uddannelse

Aalborg Universitet kommer i bedste fald først tidligt næste år til at uddanne lærere til folkeskolelærer, skønt drømme var at starte allerede i år (i samarbejde med University College Nordjylland (UCN), der omfatter læreruddannelserne i Aalborg og Hjørring, red.). Men Videnskabs- og Undervisningsministerierne afviste en model fremlagt af de to institutioner. - Vi får ikke lov at bruge to og et halvt år på kandidatdelen. Den må kun tage to år, selvom vi argumenterede med, at man så kunne gøre pædagogikum på gymnasierne kortere, fordi uddannelsen rummer mere pædagogik end normalt for gymnasielærere, siger rektor Finn Kjærsdam, AAU. "Vi arbejder videre med planerne. Jeg satser på, at uddannelsen kommer i gang i 2010," tilføjer han.
    Periode14 jun. 2009