AAU-undersøgelse: Studietid skaber lønmodtagere

• Suna Sørensen

En undersøgelse fra Aalborg Universitet (AAU) viser, at studietiden på universitetet fjerner lysten til iværksætteri hos en del af de studerende. 31,1 pct. af de studerende på 1. og 2. semester vil således hellere være lønmodtagere end iværksættere, mens andelen stiger til 53,7 pct. på 9. og 10. semester. Tendensen er allerede påvist i to andre undersøgelser fra AAU, og flere eksperter vurderer, at billedet er det samme på landets øvrige universiteter. 'Undervisningen på universitetet indretter simpelthen de studerende til at gå ud i eksisterende jobs', siger ph.d.-studerende Suna Sørensen, der har foretaget undersøgelsen. Professor John Ulhøi fra ASB vurderer, at der bliver undervist meget i problemanalyse, og det passer dårligt til iværksættere, der snarere skal se muligheder.
Periode28 nov. 2006

• TitelUniversiteter dræber iværksætterlyst