I lørdags vandt en mor til fem 315 millioner kroner i Eurojackpot, og da hun for nylig blev fyret fra sit arbejde som ejendomsfunktionær, har hun ingen planer om at søge nyt arbejde, fortæller hun. Professor og arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen fortæller, at lottovindere i 60'erne ofte fremskynder pensionsalderen, mens yngre lottovindere beholder deres arbejde og i stedet køber en større bil og holder længere ferier. Han opfordrer den unge mor til ikke bare at sætte sig i en stol derhjemme. Han uddyber, at sociale relationer til kolleger går tabt og skal opvejes af noget andet, når man ikke længere går på arbejde. I forbindelse med en undersøgelse foretaget blandt 3F's medlemmer, udtalte arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Einar Baldursson, at danskerne har en så stærk arbejdsmoral, at de ikke trives, når de ikke arbejder. I undersøgelsen svarede 80%, at de ville fortsætte med at arbejde, hvis de vandt fem millioner i Lotto.
Periode22 feb. 2015