Afgifter kommer i vejen for elbilprojekt

Rene elbiler er fritaget for afgifter, men på grund af manglen på fremtidens tankstationer, frygter Dong at deres store elbilprojekt udvander. Projektet samarbejder med Renault-Nissan og det californiske Project Better Place. John Kim Pedersen, institutleder for Energiteknik på Aalborg Universitet, mener, at udskiftningen af benzinbiler med eldrevne biler kan slå fejl på grund af en ensidig satsning på rene batteribiler. 'Jeg undrer mig over, at det kun er den rene elbil som er fritaget for afgifter. Hybridbiler, som primært kører på batteri, har stort set samme fordele for energisystemet og miljøet, og så vil de være lettere at udbrede', siger John Kim Pedersen. Saab og Volvo har sammen udviklet en såkaldt plugin-hybrid-bil, men det danske afgiftssystemet taler imod en lancering.
Periode25 jun. 2008

• TitelRisø-chef frygter dansk elbil-fiasko