Aktive medborgere frem for effektive politikere

Omkring 150 var mødt frem for at deltage i samfundsdebatten ved det tredje og sidste arrangement i Folkehøjskolen i Slagelse Musikhus. Lektor og professor ved Aalborg Universitetscenter, Johannes Andersen, lagde op til debat ved at spørge, om det gode demokrati er lig med aktive medborgere, der diskuterer og tager stilling, eller om det er effektive politikere, der træffer klare beslutninger uden så meget snak. Deltagerne fik ikke lov til blot at blive siddende og lytte på, hvad Johannes Andersen havde at sige om emnet, der var "Demokratiets svære vilkår, når der skal prioriteres". Deltagerne skulle nemlig flytte sig fra den ene side af salen til den anden, alt efter hvilket synspunkt de havde til spørgsmålene. Når de så havde gjort det, blev de udspurgt af Johannes Andersen om deres grunde til at mene det, de gjorde.
    Periode8 mar. 2013