Analyse: Demokratiernes tolerance overfor ekstremister

Johannes Andersen, lektor og samfundsforsker ved Aalborg Universitet, advarer i en analyse om europæernes forhold til ekstremistiske gruppers demokratiske rettigheder mod, at et generelt europæisk ønske om at holde ekstreme kræfter i kort snor kan udvikle sig til et samfund med mere overvågning og kontrol og praktiske begrænsninger i de demokratiske rettigheder. Egentlige lovmæssige begrænsninger mener han dog, at der fortsat vil være langt imellem. Johannes Andersens analyse bygger på en undersøgelse om holdninger til demokrati og medborgerskab, der er indsamlet i 2004 ved Aalborg Universitet i regi med The International Social Survey Program. Undersøgelsen viser, at danskerne siden 1998 er blevet mindre tolerante over for religiøse ekstremisters rettigheder til at holde offentlige forsamlinger og peger på et generelt europæisk ønske om at holde ekstreme kræfter i kort snor.
    Periode12 apr. 2007

• Titel

Tolerance. Frisind størst i stabile demol

Mediets navn/udløbPolitiken 2. sektion