Antenneforstærkere kan give udbredt sort skærm

Mens staten tjener på auktion over særlige 4G-frekvenser, sendes regningen for forstyrrelser på tv-signalet ud til danskerne. Professor ved Aalborg Universitet, Knud Erik Skouby, forklarer: 'En af konsekvenserne ved 4G-udrulningen bliver, at fuldstændig tilfældige borgere får en ekstraregning', som ifølge ham kan løbe op i 500-5.000 kr. pr. husstand. Lektor ved Aalborg Universitet, Patrick Eggers, har vurderet rapporten og undrer sig over, at den ikke forholder sig til risikoen for forstyrrelser ved fællesantenneanlæg. Ifølge Erhvervsstyrelsen er det højst 10.000 af de i alt ca. 500.000 danske DTT-husstande, der kommer til at opleve forstyrrelser som følge af LTE-signalerne. Frekvensplanlægger i Erhvervsstyrelsen, Jeppe Tanderup Kristensen, bekræfter, at konsulentrapporten, som styrelsen har fået lavet, tager udgangspunkt i, at husstande med egen antenne ikke har en antenneforstærker installeret.
Periode13 apr. 2012