Allerede dagen efter lanceringen af Apples nye forskningsapp ResearchKit var den blevet downloaded 11.000 gange. Forskere er dog ikke helt så imponerede som ventet. De mener, det kan være svært at at validere de data, som er indtastet i ResearchKit, fordi de ikke har mulighed for at komme i kontakt med deltagerne. Dermed er de mange tusinde sundhedsdata, som nu kan tastes ind i ResearchKit, ukontrollerede, og derfor kan man kun bruge dem til at kigge på overordnede fænomener. Det siger professor i sundhedsteknologi Thomas Graven-Nielsen fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet. Hele humlen ligger i, hvordan man kan kontrollere sine data, og det kan man ikke umiddelbart med ResearchKit, uddyber han.
Periode16 mar. 2015