Arbejde skal være attraktivt for ældre

Flere forskere mener, at det danske arbejdsmarked skal gøres mere attraktivt for de ældre. Flemming Ibsen, arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet, udtaler således, at det handler om at indrette arbejdspladsen, så den bliver mere attraktiv. Han mener samtidig, at den aktuelle efterlønsdebat er unuanceret og poppet, da tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet er meget individuelt. Flemming Ibsen ser ikke nogen grund til at ændre på efterlønnen, for på længere sigt afskaffer den sig selv, da folk bliver bedre uddannede og mange vil få store arbejdsmarkedspensioner, som gør dem uafhængige af efterlønnen. Per Kongshøj Madsen, der også er arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, efterlyser andre tilbud end efterlønnen til de fysisk og psykisk nedslidte.
Periode16 aug. 2005

• TitelArbejde skal være attraktivt for ældre
    Mediets navn/udløbBerlingske Tidende
    Varighed/længde/størrelse4