Arbejdsgivere: Tag samme job som østeuropæere

Danske kontanthjælpsmodtagere skal fremover ud at finde småjob for at undgå at blive beskåret i kontanthjælpen. Kontanthjælpsmodtagerne skal fremover sammenlagt finde arbejde i seks uger om året for ikke at få beskåret kontanthjælpen med op til 1.000 kr. om måneden. Mads Peter Klindt, som er arbejdsmarkedsforsker og leder af Institut for Statskundskab ved Aalborg Universitet, tvivler på, at de ledige i jagten på småjob vil komme i konkurrence med østeuropæere. "Udlændinge påtager sig i mange tilfælde job, som er på løn- og arbejdsvilkår, der er langt ringere end normalt i Danmark. Disse job er uinteressante for danske ledige, fordi lønnen er så lav, at du ikke kan klare de store udgifter, der er forbundet med at bo i Danmark," siger Mads Peter Klindt.
Periode21 nov. 2015