Arbejdsmarked: 4 ud af 10 chefer vil fyre

Ifølge en ny konjunkturmåling fra Greens Analyseinstitution, der er foretaget blandt knap 800 danske topchefer, vil fire ud af 10 virksomheder reducere antallet af ansatte i løbet af de kommende seks måneder. På den baggrund vurderer professor og arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet, at den til stadighed kulsorte udsigt på arbejdsmarkedet vil lægge massivt pres på fagbevægelsen i de kommende forhandlinger – forhandlinger, hvor Dansk Metal har blæst til kamp for at sikre, at de ansatte får lønstigninger, som mindst sikrer en uændret realløn. - Fagbevægelsen vil alt andet lige opfatte det som bedre, at folk beholder deres arbejde, frem for at forsøge at maksimere timelønningerne, lyder det fra Ibsen. (Thomas Bernt Henriksen og Jacob Klok)
Periode6 jan. 2010