Assens vil beskytte børn mod PCB

Der er konstateret store mængder PCB i skolebygninger i Assens Kommune, og i går blev byrådet enige om at gøre en større indsats for at beskytte kommunens børn mod giften. Skole og dagtilbudschef i Assens Kommune Esben Krægpøth fortæller, at man først og fremmest vil undersøge, hvordan man bedst fjerner PCB'en fra bygninger. Det vil koste 34 mio. kr. at fjerne giften helt, men borgmester Søren Steen Andersen (V) fortæller, at man af hensyn til skatteyderne vil se, om man kan finde en billigere løsning. Giften skal dog fjernes, lyder det fra professor i indeklima ved Aalborg Universitet Lars Gunnarsen, som forklarer, at man kan udvikle en lang række følgesygdomme som følge af giften. Indslaget forekommer ca. 0 min. inde i udsendelsen.
    Periode26 mar. 2015