Avis Indlånskrig truer banker på livet

Hvis de meget høje indlånsrenter fortsætter, kan det true flere banker på livet. En analyse fra Aalborg Universitet viser, at bankernes indtjening er under hårdt pres, bl.a. fordi den største indtægtskilde, renterne, er under hårdt pres. Børsen skriver, at den benhårde indlånskrig sætter sig dybe spor i bankernes regnskaber, hvor en række banker er tvunget ud i en jagt på indlån, fordi statsgarantierne udløber i 2013. Arbejdet med at skabe balance mellem indlån og udlån er nødvendigt her og nu, men seniorrådgiver ved Aalborg Universitet, Lars Krull, som forsker i finansiel planlægning, har lavet en analyse, der viser, at den hårde kamp om indlånsmidlerne på sigt kan koste pengeinstitutter livet. Tesen er, at indtjeningen bliver svagere og svagere mange steder, grundet den svage rentemarginal, og for de institutter hvor det ovenikøbet betyder røde tal på bundlinjen, så vil det i sidste ende æde egenkapitalen op. "Budskabet er, at det ikke er ligegyldigt, hvordan man finansierer sig. Alle kan kloge sig om, at bankerne har givet nogle dårlige lån, men fundingen, den er ekstrem vigtig, og der er altså nogle banker, som ser ud til at få store problemer på lidt længere sigt," siger Lars Krull til Børsen. Også Jyske Banks analytiker Christian Hede kan få øje på problematikken. "De store banker har andre muligheder, men små banker kan kun skaffe indlånskroner, og dér er der så stor efterspørgsel, at udbuddet ikke kan følge med. Det giver et naturligt opadgående pres på indlånsrenterne, og det er svært at se, at det bliver markant bedre," siger han. i Aalborg advarer forskeren om en farlig forretningsmodel "Jeg synes, det er træls, at bankerne kan slippe af sted med at sige, at de har overskud på indlån i forhold til udlån. For hvad hjælper det, hvis det er skabt ved at betale en overnormal høj pris. De tjener ikke penge, men har tilfredsstillet en markedsforventning om, at de kan opfylde et nøgletal," siger han. Hans tal viser, at bankernes finansieringsomkostninger er steget drastisk, hvor kun Sydbank, Jyske Bank, Nykredit, Nordea, Arbejdernes Landsbank, Spar Nord og Danske Bank kan finansiere sig billigere end pengemarkedsrenten Cibor3.
Periode1 jan. 2012