Siden 2005 er antallet af børn under mistanke for at lide af ADHD steget med hele 264 procent, men mange af dem er fejldiagnosticeret og lider blot af sprogforstyrrelser, viser et større forskningsprojekt på Aalborg Universitet. - Flere læger og psykologer fortæller, at mange af de børn, der udviser sprogvanskeligheder, ofte ender med at få diagnosen ADHD, fordi lægerne ikke ved, hvilken diagnose de ellers skal give dem. Det er ikke helt nyt for os, da mere omfattende forskning i udlandet også har påvist, at det er et reelt problem, siger psykolog og lektor ved Aalborg Universitet Kristine Jensen, der står bag forskningsprojektet. De mange fejldiagnosticeringer skyldes ifølge hende, at lægerne er dårligt stillet, når de skal udrede børn med sprogforstyrrelser. (Anne Sofie Ellesøe)
Periode28 sep. 2010