Bakterier kan frigøre os fra olie

• Ivan Baumann

Bakterier af slægten Clostridium forbindes ofte med sygdom og død, men langt over 100 af de kendte arter er fredsommelige. Maskinmesteren ser nærmere på arten Clostridium acetobutylicum og dens potentiale indenfor moderne fermenteringsbioteknologi. Fermenteringsprocessen med bakterien er kendt som ABE-fermentering. Den industrielle udnyttelse af ABE-processen lukkede ned i 1980’erne, men er nu kommet til ære igen. Det skyldes processens potentiale til at fremstille bæredygtige brændstoffer, som kan erstatte produkter fremstillet af olie. Ph.d.-studerende Ivan Baumann, Sektion for Bæredygtig Bioteknologi, institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet, er del af den igangværende forskning.
Periode10 jun. 2016