Banker: Derfor har vi risikable kunder

Ni bankdirektører er utilfredse med, at være på en liste over "udfordrede banker", men en rapport fra Aalborg Universitet viser, at de har så gearede erhvervskunder, at de ligger langt over gennemsnittet i resten af banksektoren. Direktørerne anerkender indholdets validitet, men de mener, at analysen er overfladisk:"Undersøgelsen siger intet om, hvorvidt vi kræver sikkerhed for de lån, vi yder til kunderne. Samtidig tager den ikke højde for, at vi tager os betalt for at løbe lidt risiko," siger Claus E. Petersen, ordførende direktør i Den Jyske Sparekasse, der står på Aalborg Universitets liste over udfordrede banker. "Det ændrer bare ikke ved, at det er ensbetydende med, at de omgås mere risikable kunder," siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.
Periode21 mar. 2014