Barroso revser EU-kandidater

EU-kommissionens formand José Manuel Barroso kritiserer i slagkraftig retorik, at nationale politikere tager æren for succeser og giver EU skylden for fiaskoer. Barroso nyder opbakning fra toneangivende regeringsledere fra både højre og venstre i Europas store lande, og kommissionsformanden påpeger da også, at han ikke forsøger at påvirke vælgerne. Han understreger, at man "selvfølgelig har ret til at kritisere EU", og at "der skal være plads til politisk polemik". Ifølge EU-ekspert og lektor ved Aalborg Universitet Søren Dosenrode skal kommissionsformanden ikke tro, kritikken får konsekvenser.- Tendensen til selvhævdelse hos de nationale politikere er god nok, men det er et underligt tidspunkt at lancere en løftet pegefinger fra Bruxelles. Jeg tror ikke, der er nogen af de "egoistiske" politikere, der vil lave om på deres adfærd, vurderer han.
Periode23 maj 2009