Bedre arbejdsmiljø skal sikre højere pensionsalder

• Per H. Jensen

Politikerne er for øjeblikket meget fokuserede på at hæve pensions- og efterlønsalder for at få seniorerne til at blive i længere på arbejdsmarkedet. Men andre faktorer som et bedre arbejdsmiljø og muligheden for at arbejde på deltid spiller også en væsentlig rolle, når det det handler om at få de ældre til at blive længere tid i jobbet, mener professor Per H. Jensen, Institut for økonomi, politik og forvaltning, Aalborg Universitet. Tal viser, at Danmark set i forhold til andre EU-lande har den næsthøjeste erhvervsfrekvens blandt de 55-66-årige, og professor Per H. Jensen understregede på en høring i København i går, at de ældre gerne vil arbejde, hvis bare de rette betingelser er til stede. Høringen var arrangeret af fem fagforbund, deriblandt FOA, og forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA er enig i, at bedre arbejdsmiljø og kortere arbejdstider er bedre end blot at hæve pensionsalderen.
    Periode11 maj 2006

• TitelBedre arbejdsmiljø skal sikre højere pensionsalder