Bent Hansen: Århus skal sikres

Regionsrådsformanden Bent Hansen (S) udmelder nu, at etableringen af lægeuddannelsen ved Aalborg Universitet ikke må betyde en underminering af universitetet i Aarhus. - Det vigtige for mig er, at Aarhus Universitets position på det sundhedsvidenskabelige område ikke undergraves som en vigtig modpol til hovedstaden. Det er helt, helt afgørende, at man ikke har et stort universitet på sundhedsområdet i København og tre små i Vestdanmark. Det vil jeg holde meget øje med, fastslår Bent Hansen, der understreger vigtigheden af, at Aarhus’ position på det sundhedsvidenskabelige ikke anfægtes. Aalborg Universitet fik tirsdag regeringens ja til at etablere en lægeuddannelse efter sommerferien for 50 studerende. De 50 pladser tages fra Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet. Århus mister 17 pladser. (Jørgen Rye) Link til hovedartikel.
      Periode6 maj 2010