Beskrivelse

Hverken politikerne eller trafikforskerne kan blive enige om, hvorvidt det er en god idé at indføre en betalingsring rundt om København for at mindske trængslen. Socialdemokraterne og SF har foreslået, at bompengene fra en eventuel betalingsring skal mindske trængslen og luftforureningen, og provenuet på to milliarder årligt skal investeres i bedre kollektiv trafik. Lektor ved RUC Per Homann Jespersen bakker op om forslaget. - Det er den mest intelligente måde at reducere trængslen og begrænse biltrafikken i byen, indtil vi har pålidelige kilometerafgiftsystemer, siger han og påpeger, at forslaget kan få flere til at tage cyklen eller køre flere i samme bil. Adjunkt på RUC Malene Freudendal-Pedersen, som forsker i transportmidler, gør dog opmærksom på, at det tager tid at ændre danskernes transportvaner.

Periode21 jun. 2011

Mediebidrag

1

Mediebidrag

  • TitelBetalingsring deler både forskere og politikere
    Mediets navn/udløbAltinget.dk/Skat
    MedietypeInternet
    Land/OmrådeDanmark
    Dato21/06/2011
    BeskrivelseHverken politikerne eller trafikforskerne kan blive enige om, hvorvidt det er en god idé at indføre en betalingsring rundt om
    København for at mindske trængslen. Socialdemokraterne og SF har foreslået, at bompengene fra en eventuel
    betalingsring skal mindske trængslen og luftforureningen, og provenuet på to milliarder årligt skal investeres i bedre
    kollektiv trafik. Lektor ved RUC Per Homann Jespersen bakker op om forslaget. - Det er den mest intelligente måde at
    reducere trængslen og begrænse biltrafikken i byen, indtil vi har pålidelige kilometerafgiftsystemer, siger han og påpeger,
    at forslaget kan få flere til at tage cyklen eller køre flere i samme bil. Adjunkt på RUC Malene Freudendal-Pedersen, som
    forsker i transportmidler, gør dog opmærksom på, at det tager tid at ændre danskernes transportvaner.
    Producer/forfatterAnders Jerking
    PersonerPer Homann Jespersen, Malene Freudendal-Pedersen