Big Mac-indeks fylder 20 år

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Det engelske magasin The Economist har nu i 20 år offentliggjort sit Big Mac-indeks, hvor prisen på en burger bruges som en økonomisk målestok. Indekset var ment som en joke, men det tages i stigende grad alvorligt af økonomer, og det har vist sig at være en god måde at beskrive prisniveau og valutastyrker på en forståelig måde. Den såkaldte burgerøkonomi har været en fast del af pensum for de økonomistuderende ved Aalborg Universitet, og The Big Mac Index bruges til at sætte økonomiske teorier i perspektiv, fortæller lektor Charlotte Bruun fra universitetets Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning. Indekset viser, at der i praksis er forskel på prisen på burgere fra land til land, selvom de økonomiske teorier foreskriver, at de skulle koste det samme verden over.
    Periode4 jun. 2006

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelBig Mac-indeks fylder 20 år
      Mediets navn/udløbNordjyske Stiftstidende Indsigt
      Varighed/længde/størrelse5
      Dato04/06/2006
      PersonerCharlotte Bruun