Bilsæder skal sikres mod lavprisudbydere

Jany A/S i Frøstrup står bag produktionen af nogle yderst sejlivede bilsæder, som det er næsten umuligt at knække. Årsagen er, at selerne er monteret i sæderne og ikke som normalt i karosseriet. Derfor har Jany været nødt til at udvikle et specielt stålskelet i sæderne, som så også har gjort sæderne til nogle af de stærkeste i verden. Jany frygter nu, at lavtlønslande vil kopiere dem og sælge dem billigere. Det vil Jany omgå ved at gøre sædekonstruktionerne endnu mere komplicerede. Til det har de hyret en civilingeniør fra Aalborg Universitet. Ham fandt Jany gennem universitetets nye center, Chat - Centre for Human Appliances and Technology, som bringer forskere og erhvervsfolk sammen. Ingeniøren regner med at have en løsning klar inden for halvandet år.
      Periode9 dec. 2006

• TitelBilsæder fra Frøstrup tåler verdens stød