Boykot som våben

    Presse/medie

    Beskrivelse

    En boykot, som eksempelvis Mellemøstens boykot af Arla-produkter, er et klassisk våben, men det er ikke noget Danmark har prøvet ofte. Jørgen Goul Andersen, professor på Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning på Aalborg Universitet samt forfatter til en bog om politiske forbrugere, mener, at truslen om boykot er boykottens største effekt. Han fremhæver desuden, at Danmark har tabt omdømme i den islamiske verden, og at det er mange års arbejde med etablering af handels- og kulturforbindelser, som nu bliver styrtet i grus. Han påpeger, at det i lang udstrækning er uopretteligt. Overordnet skifter forbrugerne dog med tiden holdning. Eksempelvis viser de seneste udregninger, at danskerne, som tidligere selv undgik Arla, nu støtter Arla.
    Periode12 feb. 2006

    Mediedækning

    2

    Mediedækning

    • TitelBoykot som våben
      Mediets navn/udløbFyens Stiftstidende Fokus
      Varighed/længde/størrelse4
      Dato12/02/2006
      PersonerJørgen Goul Andersen
    • TitelBoykot som våben
      Mediets navn/udløbJydske Vestkysten Sønderborg jobzonen
      Varighed/længde/størrelse3
      Dato12/02/2006
      PersonerJørgen Goul Andersen