Brancheforening: Landmænd bør overveje at sige stop

Landsforeningen af Danske Svineproducenter opfordrede i dag for første sine gældsplagede medlemmer til at overveje at stoppe, mens legen stadig er god. Formand for Svineproducenterne Henrik Mortensen siger, at udmeldingen kommer, fordi situationen er meget alvorlig for mange landbrugsfamilier. Han siger, at man skal tænke på sig selv og sin familie, da pengeinstitutterne også kun tænker på sig selv. Ifølge Videncenter for Landbrug SEGES er omkring 1.700 landbrug alvorligt konkurstruede, og samlet set er dansk landbrug i gæld for 360 mia. kr. Lektor i samfundsøkonomi ved Aalborg Universitet Mogens Ove Madsen siger, at det er et sundhedstegn, at man opfordrer til en nøgtern gennemgang af de enkelte brug. I dag skylder en dansk svineproducent i gennemsnit 31,6 mio. kr. væk. Link til udsendelse Indslaget forekommer ca. 1 min. inde i udsendelsen.
Periode19 aug. 2015