Venstre, Konservative, Socialdemokraterne og Enhedslisten lover, at afgiftsændring for store varmepumper kommer senest om et år. Problemet ved det nuværende afgiftsystem er, at de billigere elpatroner betaler afgift pr. produceret varmeenhed i stedet for pr. brugt kWh. Det straffer de dyrere varmepumper, der producerer mere varme pr. forbrugt kWh. Ifølge et notat fra Aalborg Universitet installeres der mange flere elpatroner i stedet for varmepumper. I et notat fra professor Henrik Lund fra Aalborg Universitet, står der, at varmepumpen bliver så rentabel ved afgiftslettelsen, at den udkonkurrer kraftvarmemotoren. Derfor foreslår han et loft over de timer, varmepumpen må køre. Lektor ved Aalborg Universitet, Brian Vad Mathiesen, mener, at de er nødvendigt at få de store varmepumper i spil for at sikre en brændselseffektiv udnyttelse af vedvarende energi.
Periode31 maj 2011