Brevkassen: Jeg kan ikke tabe mig

• Marina Aagaard

En bruger på DR.dk oplever, at hun trods stor kostbevidsthed og motion fortsat har et BMI på 25 og en fedtprocent på 34,5. Marina Aagaard, master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og ekstern lektor på Aalborg Universitet, mener ikke, at brugeren bør gå på slankekur. Ny forskning viser nemlig, at det ikke er hensigtsmæssigt at gå på en decideret slankekur, så længe man har en nogenlunde normal vægt og ikke har overvægtsrelaterede helbredsproblemer. Aagaard påpeger, at brugerens BMI ligger på kanten til det normale. Hendes fedtprocent kunne godt være lavere, men Aagaard påpeger, at der er en vis usikkerhed forbundet med fedtprocentmålinger. Aagaard anbefaler i stedet små ændringer i den daglige kost.
    Periode23 sep. 2014