BRIKS-lande opretter konkurrent til verdensbanken

• Steen Fryba Christensen

Verdens fem førende vækstøkonomier Brasilien, Rusland, Indien, Kina og Sydafrika er blevet enige om en ny fælles udviklingsbank og valutafond, og målet er at gøre sig fri af Den Internationale Valutafond og Verdensbanken, som styres af de vestlige nationer. Lektor ved Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet, Steen Fryba Christensen, stiller imidlertid spørgsmålstegn ved, om landene kan blive enige, da de politisk og i økonomisk størrelse er meget forskellige. Det økonomiske sikkerhedsnet ser dog ud til at blive en realitet, da der allerede er mange detaljer på plads, påpeger Steen Fryba Christensen.Artiklen skrevet af Nanna Hjort Indslaget forekommer ca. 43 min. inde i udsendelsen.
    Periode16 jul. 2014