Peter Brixtofte blev i går idømt en ny fængselsstraf, og han skal nu i fængsel i fire år. Dog mødte Peter Brixtofte ikke op til domsafsigelsen. Men via en sms til sin forsvarer ankede han dommen til Landsretten. Ifølge dommen er der tale om groft mandatsvig, når folkevalgte lader skatteborgerne betale for dyre restaurantbesøg, og hvis kuvertprisen ligger på mere end 1.400 kr. Grænsen på 1.400 kr. pr. kuvert er velbegrundet og rimelig, mener Claus Hagen Jensen, professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet. Denne vurdering deles af Lars Bo Langsted, professor i erhvervsret ved Aalborg Universitet og ekspert i økonomisk kriminalitet. Han mener også, at grænsen på 1.400 kr. pr. kuvert virker rimelig.
Periode11 apr. 2007

• TitelVinen fældede Peter Brixtofte