Byggeriet bejler til de kloge hjerner

• Poul Henning Kirkegaard

Aalborg Universitet får for tiden adskillige henvendelser fra virksomheder, der ønsker et samarbejde. Det er især virksomheder indenfor byggebranchen, der er interesseret i viden om, hvordan de bedst kan sikre vækst, samt hvordan de kan minimere deres udgifter til byggerier og materialer: 'Det resulterer i en smule lavere byggepris, men interessant er det også, at der er mindre materialespild samtidig med, at byggebranchen opnår bedre styring af både tid og kvalitet', fortæller professor ved Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet, Poul Henning Kirkegaard. Scandi Byg A/S er en af de virksomheder, der har draget nytte af samarbejdet med Aalborg Universitet - og det har bl.a. resulteret i en tredobling af omsætningen. Direktør i selskaber Jesper Hoffmann tror på, at forskning og innovation er vigtigt for byggeriet i dag - men han tvivler dog stærkt på, at byggebranchen i dag er dygtig nok til at bruge den eksisterende forskning i dagligdagen.
    Periode20 jan. 2011

• TitelByggeriet bejler til de kloge hjerner
      Mediets navn/udløbBørsen Erhvervs Ejendomme
      Varighed/længde/størrelse4,5