Cement: Glas gør fremtidens cement grønnere

• Mette Moesgaard

En særlig forbindelse af fintmalet glaspulver blandet op med cement kan være nøglen til at mindske cementindustriens enorme CO2-udledninger. Den miljøvenlige cement, der er udviklet på Aalborg Universitet, udleder 20 procent mindre CO2 under produktionen. Glasset kan udgøre op til 30 procent af cementmassen og mindske andelen af kridt og kalksten. - Det nye er, at vi selv udvikler et glasmateriale, der kan erstatte kalkstenen. Man producerer cementen som hidtil, og blander den med glaspulveret i det forhold, man ønsker, siger ph.d. fra Institut for Kemi, Miljø og Bioteknologi ved Aalborg Universitet Mette Moesgaard, der står bag glaspulveropskriften. Den opskrift er der nu ved at blive taget patent på. Hun uddyber, at glaspulveret og dets egenskaber kan påvirkes i højere grad end flyveaske, der har en fast komposition: "Det betyder, at vi faktisk kan optimere styrken af cement-glas-blandingen og derved bruge en større mængde glas i cementen, end vi ville kunne med flyveaske."
Periode19 jun. 2009