Tænketanken Cevea konkluderer i en ny undersøgelse, at de politiske rammer for frivilligt arbejde er for dårlige. Men analysen har kun signalværdi. Lektor ved Institut for Sociologi, Socialt Arbejde og Organisation på Aalborg Universitet Lars Skov Henriksen mener nemlig ikke, at det er de politiske rammer, der står i vejen for de danskere, der har lyst til at lave frivilligt arbejde. Derfor er det heller ikke den danske politik på området, som er skyld i, at for eksempel svenskerne laver dobbelt så meget frivilligt arbejde som danskerne. - Det er i højere grad geografien, der spiller ind. I Sverige og Norge bor folk langt væk i mindre samfund, og derfor må man i højere grad hjælpe hinanden Det betyder, at det frivillige arbejde er nødvendigt på en hel anden måde, siger Lars Skov Henriksen. (Camilla Stampe)
Periode16 okt. 2009