Citathistorie fra Politiken: Pædagoger trætte af egoforældre

En ny undersøgelse foretaget af Politiken Research viser, at tre ud af fire institutionsledere er enige i, at forældrene inden for de seneste fem år er begyndt at stille større krav til personalets på deres barns vegne. Samfundsforsker Johannes Andersen fra Aalborg Universitet mener, at undersøgelsen afslører en bekymring over, hvad de aktuelle velfærdsforringelser betyder for deres barn. Det er også et udtryk for at forældrerne ser sig som forbrugere i den offentlige sektor. - Stadig flere ser en offentlig institution som et sted, der er til rådighed for deres individuelle valg. Men hvis de mest energiske bare provokerer deres egne krav igennem, ryger lighedsidealet i demokratiet, siger Andersen.
    Periode24 nov. 2010