Cuttere kan ikke få hjælp i sundhedsvæsenet

I DR2-dokumentaren ”Cutting: De oversete sår” fortæller bl.a. 17-årige Sofie om, hvordan hun begyndte at skære i sig selv. Sådan selvskade er ikke en anerkendt diagnose, og derfor har man ikke ret til behandling i sundhedssystemet. Bo Møhl, professor i klinisk psykologi ved Aalborg Universitet, mener, at der skal gribes ind tidligere, så de unge ikke udvikler selvmordsadfærd, depression og angst. Han siger: ”Vi skal have nogle centre og nogle institutioner, som kan hjælpe, før man bliver så syg, at man får en psykiatrisk diagnose”. 32% af unge mellem 18 år og 25 år gør skade på sig selv, viser en undersøgelse fra 2015, mens 22% ifølge en undersøgelse lavet af tre forskere fra Aalborg Universitet gjorde det i 2012.
Periode5 apr. 2016