Dårlig ledelse skyld i krakket i Tønder Bank

Den krakkede Tønder Bank udlånte henholdsvis 39 mio. kr. og 24 mio. kr. til to af bankens største kunder, uden at der blev stillet krav om sikkerhed. Ifølge CBS-professor Caspar Rose er det bestyrelsen, som bærer ansvaret for de risikable udlån, idet man har godkendt dem. Finanstilsynet kan man ikke klandre for noget i forbindelse med krakket, vurderer han, på trods af tilsynet frem til oktober ikke havde foretaget nogen kontrolbesøg i Tønder Bank i fem år. Også Finansrådets direktør, Jørgen Horwitz, mener, at krakket skyldes dårlig ledelse. Vestjysk Banks nye bestyrelsesformand, Carsten Andersen, fyrede i september i en lignende sag uden varsel bankens direktør, Frank Kristensen, på grund af dårlig ledelse. Ifølge seniorrådgiver på Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet Lars Krull er den bedste måde at stoppe dårlig ledelse i banksektoren at sikre, at de ansvarlige gøres erstatningspligtige og eventuelt bliver retsforfulgt. Venstres erhvervsordfører, Kim Andersen, har nu kaldt erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) i samråd om Finanstilsynets rolle i forbindelse med krakket i Tønder Bank. Også Dansk Folkepartis erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby, kræver en redegørelse.
Periode5 nov. 2012

• TitelDårlig ledelse skyld i krakket i Tønder Bank