Trods en udbredt god opfattelse af muligheden for at bryde den sociale arv i Danmark, står det ikke godt til, pointerer Ulla Højmark Jensen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Lektor Trond Beldo Klausen, Aalborg Universitet, medgiver, at der er problemer, men anerkender også lyspunkterne.- Der har længe været betydelig social mobilitet, og de fleste bliver noget andet end deres forældre. Det er dog ikke blevet mere almindeligt, at ufaglærtes børn bliver direktører. Men for at blive direktør skal man have en uddannelse, og det er der heldigvis flere og flere børn af ufaglærte, der får. Generelt er gruppen af ufaglærte blevet mindre, men der er noget, som tyder på, at en lille gruppe sidder fast, og i den gruppe bliver der flere og flere børn af ufaglærte, siger han.
Periode21 mar. 2009