Danmark spinder guld på iværksættere

Iværksættere, der starter nye virksomheder, er guld værd for det danske samfund. De skaber nemlig nye job i den helt store stil, mens der omvendt forsvinder arbejdspladser i ældre virksomheder. De nye virksomheder skaber i snit 62.000 nye job herhjemme årligt, selv når der tages højde for, at ganske mange iværksættere ikke overlever de første svære år. Det viser et omfattende forskningsarbejde, "Jagtens på fremtidens nye vækstvirksomheder", som i dag udkommer i bogform. Undersøgelsen er udarbejdet af lektor Michael S. Dahl, ph.d.-studerende Pernille Gjerløv Jensen og ph.d.-studerende Kristian Nielsen, der alle er tilknyttet institut for Erhvervsstudier ved Aalborg Universitet. Projektet er udarbejdet i samarbejde med Rockwoolfonden. (Lars Erik Skovgaard)
Periode19 nov. 2009