Danmark vil bruge EU-smutvej

Når Danmark får formandskabet for EU, vil regeringen arbejde på, at Europa-Parlamentet får sat fart på behandlingen af danske sager. Europaminister Nikolai Wammen (S) fortæller således, at man vil benytte sig af de såkaldte førstebehandlingsaftaler. 'Vi er i en ny krise, og der er altså behov for, at de nødvendige beslutninger træffes. Der er ikke noget nyt i, at man kan vælge den hurtige beslutningsproces, så det er et ønske om, at man - også når det gælder det indre marked - sætter det lange ben foran', fortæller Wammen. Ifølge Dansk Folkeparti er den metode dog en meget dårlig demokratisk skik. Det er Søren Dosenrode, EU-ekspert fra Aalborg Universitet, til dels enig i. 'Det går hurtigt og behandlingen bliver ikke så grundig, men det kræver, at gruppeformændene siger god for det, så parlamentet bliver ikke skubbet til side', siger Søren Dosenrode. Han fortæller dog videre, at demokratiet nogle gange må skubbes til side. 'Demokrati er den bedste styreform, men den har skavanker og en af dem er, at det tager tid, så når der er kriser, så skal man finde en genvej', slutter Søren Dosenrode.

Periode7 jan. 2012