Dansk 3D-lyd til jagerpiloter

• Henrik Møller

Terma Elektronik og AM Production har indgået en aftale om at udnytte 3D-lyd inden for i første omgang militære fly. Siden skal samarbejdet udvides til hele det militære område - ligesom underholdningsindustrien er et oplagt mål. Jagerpiloter får styrket situationsopfattelsen og nedsat reaktionstiden, blinde orienterer sig ved hjælp af 3D-lyd, og computerspil får en helt ny dimension. Med lyd i tre dimensioner er det muligt at navigere og orientere sig alene ved lydens hjælp. Det lyder som noget fra en science fiction-film, men er efter mange års forskning på Aalborg Universitet tæt på virkeligheden. AM Production, der har de kommercielle rettigheder til Aalborg-forskernes gennembrud, og Terma Elektronik har indgået en aftale om lancering af 3D-lydprodukter. Aftalen betyder, at cockpittet i kommende jagerfly fra det amerikanske flyprojekt JSF - Joint Strike Fighter - og andre militære fly og helikoptere om otte til ti år kan udstyres med 3D-lyd. En teknologi som i væsentlig grad forbedrer piloters situationsopfattelse og nedsætter reaktionstider. AM Production har udviklet tredimensional lyd-software med afsæt i de algoritmer som professor Henrik Møller, Laboratoriet for Akustik, Aalborg Universitet, har forsket sig frem til gennem de sidste ti år. - Vi leverer softwaren og Terma sætter det hele sammen til et egentligt produkt, forklarer Henrik Sand, projektleder, AM Production. Det er tidligere forsøgt at anvende tredimenisonel lyd som støtteredskaber, men det er først blevet praktisk og økonomisk muligt de senere år med stigende computerkraft og Aalborg-forskernes resultater.
Periode12 sep. 2000

• TitelDansk 3D-lyd til jagerpiloter