Danmark halter bagefter vedrørende grundforskningen. Det skyldes, at regeringen fokuserer for meget på forskning, der kan være anvendelig her og nu. Men konsekvensen er, at stadig mere grundforskning bliver flyttet til andre dele af kloden. Det mener professor og smerteforsker på Aalborg Universitet, Lars Arendt-Nielsen. Han er selv på vej til Kina. Han vil således ikke vente på at få tilført flere danske midler til sin grundforskning. I samarbejde med et kinesisk universitet vil han skabe et længere grundforskningsforløb, som den kinesiske regering også har skudt penge i. De er stolte af at være inde i varmen, og at de har mulighed for at udvikle deres grundforskning også i Kina, siger han.
Periode19 mar. 2007

• TitelDanmark sakker bagud på forskningen (kl. 22.50):21