Dansk landbrug afhængig af støtte

Danske landbrug er gældsat, så de er afhængige af EU og følsomme over for prisen på jord. Det forklarer lektor i landbrugsøkonomi ved Fødevareøkonomisk Institut, Henrik Zobbe. Der skal ikke nogen større ændringer til, før de bliver insolvente, idet landbruget i dag har en samlet gæld, der svarer til 60 pct. af værdierne. Dansk Landbrug mener dog, at de vil stå godt, når de har konkurreret de andre lande væk. Så optimistisk er landbrugsøkonom ved Aalborg Universitet, Jan Holm Ingemann, dog ikke. Dansk Landbrug skal af med deres afhængighed af EU-støtten. Han har undersøgt støtten, og resultatet er, at danske landbrug får 392.000 kr. om året, mens de tjener 206.000 kr. I dag ville tallene dog være større, og staten tabe endnu mere på landbruget, idet der ikke er sket nogen radikal ændring af netop landbruget, tilføjer Jan Holm Ingemann.
    Periode13 feb. 2009

• TitelDansk landbrug går barsk fremtid i møde
      Mediets navn/udløbInformation 1. sektion
      Varighed/længde/størrelse12,13