Danskerne er splittede i forholdet til indvandrerne

En ny undersøgelse fra Aalborg Universitet viser, at danskerne er meget splittede i forholdet til indvandrerne. Mens de lavt uddannede ældre er de mest indvandrefjendske, er de veluddannede unge over normalt positive over for de fremmede. 'Vi vidste godt i forvejen, at danskerne var splittede, men det nye er, at vi kan sammenligne med 27 andre lande. Der er det interessant, at Danmark tilhører klumpen sammen med Østrig og Frankrig, som også har haft en stærk indflydelse af højrepartier. Og der har man typisk en modreaktion i sådanne veludbyggede velfærdsstater, ' siger Christian Albrekt Larsen, forsker ved Aalborg Universitet. Undersøgelsen har testet de nationale forestillinger blandt befolkningen i 27 OECD-lande.
    Periode6 feb. 2008

• TitelDanskere vilde med Danmark