Danskerne støtter indgreb i konflikt

I en ny måling, som Gallup har foretaget for Berlingske, er 70 procent af de 1.172 adspurgte danskere enige eller overvejende enige i, at det er positivt, at regeringen nu griber ind i lærerkonflikten. Professor og arbejdsmarkedsekspert ved Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, forklarer i den forbindelse, at folk var trætte af konflikten. Både alle tilskuerne og de involverede. Ifølge ham var det derfor ikke så overraskende, at indgrebet kom, og det er heller ikke så overraskende, at der er opbakning til indgrebet. Flemming Ibsen forklarer desuden, at det samtidig ser ud til, at befolkningen bakker op om indholdssiden af indgrebet i forhold til arbejdstidsaftaler og ledelsesretten i skolen. Det kan godt se ud til, at lærerne både har tabt kampen om aftalen og folkestemningen, siger han.
Periode26 apr. 2013