De økonomiske teorier og forbindelsen til virkeligheden

• Anders Anders Lundkvist

Der bringes et interview med ekstern lektor i politisk økonomi ved Aalborg Universitet, Anders Lundkvist om David Ricardos økonomiske læresætning. David Ricardos læresætning om komparative fordele blev fremsat i 1817, men den har overlevet til i dag og er stadig pensum på økonomistudier. Teorien om de komparative fordele ved verdenshandel bygger på ideen om, at det i et land bedst kan betale sig at fokusere på sin absolutte spidskompetence produktionsmæssigt og bytte med andre varer fra andre lande. Anders Lundkvist siger, at teorien, set som teori, stadig er helt og fuldt gældende for i dag. Men han sætter spørgsmålstegn ved dens relevans i dagens verden. En vigtig forudsætning for Ricardos teori er nemlig immobile produktionsfaktorer, altså at kapitalen og arbejdskraften bliver holdt inde for et lands grænser. Men i nutidens verden, der domineres af outsourcing og kapitalens frie bevægelighed, trækkes tæppet væk under Ricardos komparative fordele. (Orientering kl.17.10)
    Periode27 jul. 2005

• TitelDe økonomiske teorier og forbindelsen til virkeligheden
      Mediets navn/udløbOrientering
      Varighed/længde/størrelse1710