Debat: Universitetsbaserede læreruddannelser er en hovsaløsning

I et debatindlæg skriver folkeskolelærer, cand.pæd.soc og faglig medarbejder i SOPHIA - tænketank for pædagogik og dannelse, Helle Gammelgaard, at universiteternes planer om at begynde at udbyde folkeskolelæreruddannelser virker som endnu en hovsaløsning inden for det uddannelsesmæssige område. Blandt universiteterne, der har planer om at involvere sig i læreruddannelserne, er Aalborg Universitet, der ønsker et udvidet samarbejde mellem universiteterne og professionshøjskolerne. Men ifølge Helle Gammelgaard så er der brug for en tilbundsgående analyse af årsagerne til faldet i ansøgere til læreruddannelserne og det faldende karaktergennemsnit hos ansøgerne, før man kan forholde sig til forslaget om universitetsbaserede læreruddannelser ud fra et kvalificeret grundlag.
      Periode16 aug. 2007

• TitelEndnu en hovsaløsning