Lektor på Aalborg Universitet Trond Beldo Klausens sammenligning den 16. marts holder ikke, skriver Ivan Thaulow, kontorchef for forskningsservice, Danmarks Statistik. Klausen skriver den 16. marts, at Danmarks Statistiks beslutning om at lukke for adgangen til Danmarks Statistiks data i mindst en måned for en hel institution, efter en forsker er blevet afsløret i at misbruge data, kan sidestilles med, at politiet beslaglægger alle taxachaufførers kørekort, når en bliver dømt for spirituskørsel. Denne sammenligning har ikke hold, da politiet udsteder taxakørekort til individer, hvorimod Danmarks Statistik autoriserer en hel institution til selv at forvalte, at deres data benyttes efter eksisterende regler.
Periode20 mar. 2015